مرجع مهندسی پزشکی ایران

مرجع مهندسی پزشکی ایران

دستگاه ایرانی شتاب‌دهنده خطی در آستانه تولید انبوه

دستگاه ایرانی شتاب‌دهنده خطی در آستانه تولید انبوه

نوید نجات‌بخش، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان در خصوص این دستگاه اظهار کرد: تأمین نیاز کشور، اولین هدف ما در این شرکت به شمار می‌رود. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی به ازای هر یک میلیون نفر، حداقل ۳ دستگاه شتاب‌دهنده خطی الکترون نیاز است. از این رو نیاز به دستگاه شتاب‌دهنده خطی در کشور به شدت احساس می‌شود. ما توانسته‌ایم دانش فنی دستگاه شتاب‌دهنده خطی را طی چند سال اخیر به دست آوریم و آن را به تولید برسانیم. در کشور ما به بیش از ۲۴۰ دستگاه نیاز است که متأسفانه کمتر از ۱۰۰ دستگاه داریم و دستگاه‌های موجود نیز خارجی هستند.

ماساژور پوشیدنی برای عضلات پا

ماساژور پوشیدنی برای عضلات پا

افرادی که در باشگاه ورزشی حرکات سنگین پا انجام می‌دهند یا کارمندانی که ساعت‌ها روی صندلی می‌نشینند و یا رانندگانی که ساعت‌ها پشت فرمان رانندگی می‌کنند، همواره در معرض آسیب به عضلات پا هستند و ممکن است در گذر زمان دچار احساس درد و مسائل جدی‌تر شوند. به تازگی یک ماساژور پوشیدنی توسعه یافته است که با تحریک عضلات پا و به جریان انداختن خون، به این دسته از افراد کمک می‌کند.

بررسی سلامت دانش‌آموزان با پرستار رباتیک

بررسی سلامت دانش‌آموزان با پرستار رباتیک

ربات‌هایی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، پدیده جدیدی نیستند. در همین راستا با بکارگیری ربات‌ها برای پایش سلامت کودکان در مدارس پیش دبستانی چین، به نظر می‌رسد در آینده پرستاران مدارس، رباتیک خواهند بود. در حال حاضر هر روز صبح یک ربات، سلامت کودکان را در بیش از ۲ هزار مدرسه پیش دبستانی در چین بررسی می‌کند.

 ۵ ربات برتر در حوزه پزشکی

۵ ربات برتر در حوزه پزشکی

پیشرفت فناوری‌های پزشکی در حال ساخت دنیایی است که ربات‌ها نقش بسیار مؤثری در آن ایفا می‌کنند و به تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک می‌کنند. ابداعات و اختراعات جدید در دنیای امروزی سبب شده‌اند که ما به طور ناخواسته در جهتی قرار بگیریم که اکثر کارها به جای انسان‌ها، توسط ربات‌ها صورت گیرد.

برانکاردی که به ویلچر تبدیل می‌شود

برانکاردی که به ویلچر تبدیل می‌شود

یک شرکت طراحی صنعتی هلندی به نام Studio Rotor با همکاری یک شرکت تجهیزات پزشکی نوپا به نام Retter Helfer Medical، برانکاردی جدید ساخته‌اند که قابلیت تبدیل به یک ویلچر را دارد و با وزن سبک خود، برای استفاده در آمبولانس مناسب است.

ابداع سرنگ تاشو برای واکنش‌های آلرژیک

ابداع سرنگ تاشو برای واکنش‌های آلرژیک

اگر شما مستعد ابتلا به واکنش‌های شدید آلرژیک هستید، حمل یک سرنگ اپی‌نفرین (آدرنالین) می‌تواند حیاتی باشد. اما از آنجایی که این سرنگ‌ها اغلب بزرگ هستند، احتمال همراه نداشتن آنها در هنگام نیاز زیاد است. دانشجویان رشته مهندسی پزشکی دانشگاه رایس (Rice) واقع در ایالت تگزاس آمریکا، یک راه حل ساده ابداع کرده و این سرنگ را بر روی یک دستگاه شبیه به ساعت مچی قرار داده‌اند که حمل آن نسبت به سرنگ‌های رایج خیلی آسان‌تر است.

 ۵ فناوری درمان دیابت که در سال ۲۰۱۹ به بازار می‌آیند

۵ فناوری درمان دیابت که در سال ۲۰۱۹ به بازار می‌آیند

بیش از ۳۷۱ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند. دیابت یک بیماری مزمن است که به علت عملکرد نامنظم پانکراس که مسئول تولید هورمون انسولین است، ایجاد می‌شود. انسولین به گلوکز خون اجازه می‌دهد تا وارد سلول‌های بدن ما شود و از آن برای تولید انرژی استفاده کند. دو نوع دیابت وجود دارد: نوع ۱ و نوع ۲.

ربات ایستارو، جایگزین ویلچر معلولین

ربات ایستارو، جایگزین ویلچر معلولین

طبق آمارها، تعداد افراد ویلچرنشین در ایران بیش از 556 هزار نفر و بیماران پاراپلژی (فلج کامل پاها و تنه) بیش از 324 هزار نفر می‌باشد که متأسفانه به دلیل کم تحرکی، بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی و روحی قرار دارند. ایستارو، رباتی ویژه توانیابان است تا بدون کمک بایستند، حرکت کنند و بنشینند. تمامی افرادی که در راه رفتن دچار مشکل هستند، می‌توانند به وسیله این ربات به راحتی روی پای خود بایستند،‌ حرکت کنند و با استقلال کارهای روزمره خود را انجام دهند؛ بدون اینکه نیازی به کمک اطرافیان و پرستار داشته باشند.

اولین ربات اسکلت بیرونی ایرانی رونمایی شد

اولین ربات اسکلت بیرونی ایرانی رونمایی شد

فناوری اسکلت‌های بیرونی به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته و به روز رباتیک در دنیا شناخته می‌شود و تا کنون شرکت‌های معدودی تنها در دنیا موفق به تجاری‌سازی آن شده‌اند. شرکت دانش‌بنیان ایرانی پداسیس متشکل از اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و مهندسانی با سابقه عملی در حوزه سیستم‌های رباتیک کمک حرکتی و توانبخشی، موفق به ساخت ربات اسکلت بیرونی اکسوپد (Exoped Robotic Exoskeleton) برای راه رفتن بیماران دارای ناتوانی در ناحیه پایین تنه شده است.

برترین دانشگاه‌های آمریکا در رشته مهندسی پزشکی

برترین دانشگاه‌های آمریکا در رشته مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی یکی از تازه‌ترین رشته‌هایی است که به عرصه دنیای فناوری جهانی قدم نهاده است. این رشته بدین منظور شکل گرفته تا پزشکان را در امر تشخیص و درمان بیماری یاری دهد. مهندسی پزشکی، دقت و تنوع در تشخیص را گسترش داده است؛ به طوری‌ که تشخیص بدون استفاده از تجهیزات پزشکی امکان‌پذیر نیست. این رشته در برخی از دانشگاه‌های آمریکا از جایگاه بهتری برخوردار است.

آشنایی با مهندسی پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی

آشنایی با تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

اخبار و تازه‌های مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

جزوات دانشگاهی و نمونه سوالات امتحانی

معرفی کتاب ، نرم افزار و سایت

ویدیو و انیمیشن آموزشی

دانلود فایل