مرجع مهندسی پزشکی ایران

با فینالیست‌های رقابت طراحی نوآورانه ویلچر کمپانی تویوتا آشنا شوید

با فینالیست‌های رقابت طراحی نوآورانه ویلچر کمپانی تویوتا آشنا شوید کمپانی ژاپنی تویوتا که اخیراً رقابتی ۴ ...

با فینالیست‌های رقابت طراحی نوآورانه ویلچر کمپانی تویوتا آشنا شوید


کمپانی ژاپنی تویوتا که اخیراً رقابتی ۴ میلیون دلاری را برای نوآوری در طراحی ویلچرهای معلولین راه‌اندازی کرده است، طرح‌های برگزیده و راه‌یافته به مرحله پایانی را معرفی کرد.

فراخوان تویوتا برای نوآوری در طراحی صندلی‌های چرخ‌دار به نتیجه رسیده است و این خودروساز پس از سه سال رقابت، طرح‌های پنج فینالیست را برای چالش ۴ میلیون دلاری منتشر کرده است.

چالش طراحی نوآورانه ویلچر کمپانی تویوتا

شرکت‌‌کنندگان این چالش، متشکل از تیم‌‌هایی از کشورهای مختلف نظیر آمریکا، انگلستان، ژاپن و ایتالیا هستند که به هر کدام از آن‌‌ها کمک‌‌هزینه‌ای به ارزش ۵۰۰ هزار دلار اعطا شده است تا بتوانند ایده‌‌های خود را توسعه دهند. در انتهای این رقابت که سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد بود، یک جایزه ۱ میلیون دلاری به برنده نهایی اعطا خواهد شد تا بتواند طرح خود را به مرحله تولید نهایی برساند.

شرکت‌‌کنندگان در این چالش برای رسیدن به مرحله پایانی، راهی طولانی را پشت سر گذاشته‌‌اند. آن‌‌ها از میان ۸۰ شرکت‌‌کننده از ۲۸ کشور مختلف انتخاب شده‌‌اند. این طرح‌‌ها تحت بررسی‌های دقیق هیئت داوری قرار گرفته‌اند.

آنچه از شرکت‌‌کنندگان این رقابت خواسته شده بود، ارائه طرح‌‌هایی نوین در جهت بهبود تحرک و استقلال افراد مبتلا به فلج اندام تحتانی بود. نکته‌‌ مهم درباره این چالش بزرگ، آن است که همه مهندسان، محققان و طراحان شرکت‌کننده باید با کاربران نهایی این تجهیزات به صورت نزدیک کار کنند تا اطمینان حاصل نمایند که تولیدات نهایی واقعاً به بهبود زندگی این افراد کمک خواهد کرد. این تجهیزات باید کاربری ساده‌‌ای داشته باشند و انجام کارهای روزمره با آن‌‌ها راحت به نظر برسد.


فونیکس؛ ویلچر بسیار سبک
ویلچر فوق سبک فونیکس (Phoenix) مجهز به هوش مصنوعی است که حاصل خلاقیت تیم Phoenix Instinct از انگلستان است. این ویلچر در عین سبک بودن، قابلیت خودتعادلی و کنترل هوشمند دارد که مطابق ادعای سازندگان آن، لرزش‌‌های آزاردهنده رایج در ویلچر را به حداقل خواهد رساند.

ویلچر فوق سبک فونیکس (Phoenix)

با استفاده از حسگرهای هوشمند، تنظیمات صندلی مطابق با آنچه که کاربر قصد انجام آن را دارد، تغییر خواهد کرد؛ بنابراین ویلچر به صورت دائم با نحوه حرکت کاربر هماهنگ خواهد شد. این قابلیت بسیاری از کارکردهای هوشمند تازه را در اختیار معلولین خواهد گذاشت که هرگز پیش از این دیده نشده بود. به عنوان مثال، یک نیروی محرکه سبک و در عین حال هوشمند در این ویلچر تعبیه شده است که به کاربر قابلیت حرکت در سربالایی‌‌ها را نیز خواهد داد.

 

Evowalk؛ فناوری توانبخشی حرکتی
گجت Evowalk، محصولی از تیم آمریکایی Evolution Devices است. این گجت یک فناوری پوشیدنی است که به دور ران پای کاربر بسته می‌‌شود و مجهز به حسگرهایی است که راه رفتن کاربر را بررسی کرده و با تحریک کردن ماهیچه‌های لازم در زمان مناسب، به تسهیل حرکت کاربر کمک می‌کنند. بر اساس اظهارات تیم توسعه‌‌دهنده‌‌، این تحریک عضلانی زمان‌بندی شده به مرور قادر است به روند توانبخشی ماهیچه‌های فرد کمک کند.

گجت توانبخشی Evowalk

 

موبی (Moby)؛ سرویس اشتراک وسایل نقلیه
کمپانی Italdesign نیز یکی دیگر از شرکت‌‌کنندگان اروپایی در این رقابت است. این شرکت ایتالیایی معتقد است که موفق به طراحی اولین سرویس حمل مخصوص کاربران ویلچر شده که عملکردی مشابه سامانه کرایه دوچرخه در سطح شهرها دارد.

سرویس اشتراک وسایل نقلیه موبی (Moby)

این طرح شامل ارائه یک سری وسیله نقلیه الکتریکی با هدف سفرهای درون‌‌شهری است که عملکردی ساده‌‌تر و آسان‌‌تر نسبت به ویلچرهای دستی خواهد داشت. این سرویس قرار است از طریق یک برنامه اشتراک‌‌گذاری مبتنی بر اپلیکیشن‌‌های موبایل در دسترس کاربران قرار گیرد.

 

Qolo؛ ویلچری بدون صندلی
یک تیم ژاپنی از دانشگاه تسوکوبا به نام Qolo (مخفف بهبود کیفیت زندگی در حمل و نقل)، وسیله نقلیه‌ای خلاقانه ارائه کرده است که در حقیقت یک اسکلت بیرونی (Exoskeleton) چرخ‌دار است که امکان نشستن یا ایستادن راحت را برای کاربران فراهم می‌‌کند. این بدین معنی است که این تیم ژاپنی در یک حرکت هوشمندانه، عملاً صندلی را از روی ویلچر حذف کرده است.

ویلچر Qolo

قابلیت حرکت در این وسیله با استفاده از نیم‌‌تنه فوقانی کاربر کنترل می‌شود؛ در نتیجه کاربر امکان انجام هرگونه عملیاتی را بدون استفاده از دستان خود خواهد داشت. کاربران با این وسیله می‌‌توانند به صورت ایستاده از محلی به محل دیگر جابه‌جا شوند. پیش‌‌بینی می‌شود استفاده از این وسیله، جنبه‌های فیزیولوژیکی و اجتماعی زندگی روزمره معلولین را به کلی تغییر دهد.

 

Quix؛ اسکلت بیرونی قدرتمند
آخرین گجت این چالش بزرگ با نام Quix، محصول تیم IHMC & MYOLYN از آمریکا است. این محصول نیز نوعی اسکلت بیرونی قدرتمند است که قابلیت حرکتی چابک، پایدار و انعطاف‌‌پذیر را برای کاربر ایجاد می‌‌کند.

اسکلت بیرونی Quix

این اسکلت بیرونی از تحریک ماژولار مورد استفاده در فناوری وسایل نقلیه خودران و الگوریتم‌های کنترلی تعادل در ربات‌های انسان‌نما استفاده کرده است تا قابلیت حرکت، امنیت و استقلال را به اسکلت‌های بیرونی فعلی بیفزاید.


 


کد امنیتی رفرش

آشنایی با مهندسی پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی

آشنایی با تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

اخبار و تازه‌های مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

جزوات دانشگاهی و نمونه سوالات امتحانی

معرفی کتاب ، نرم افزار و سایت

ویدیو و انیمیشن آموزشی

دانلود فایل