مرجع مهندسی پزشکی ایران
بهینه‌سازی وسایل خانه برای افراد معلول

بهینه‌سازی وسایل خانه برای افراد معلول

خرید وسایل خانه و مبلمان برای کسانی که دچار ناتوانی جسمانی هستند، معمولاً دشوار است؛ زیرا اغلب وسایل خانه ...

بهینه‌سازی وسایل خانه برای افراد معلول


خرید وسایل خانه و مبلمان برای کسانی که دچار ناتوانی جسمانی هستند، معمولاً دشوار است؛ زیرا اغلب وسایل خانه برای کاربری آسان توسط معلولان طراحی نشده‌اند و آنها به سختی می‌توانند از بسیاری از وسایل مورد استفاده افراد سالم استفاده کنند.

بهینه‌سازی وسایل خانه برای افراد معلول

کمپانی چندملیتی IKEA که تولیدکننده مبلمان و وسایل خانه است، با کمک فناوری چاپ سه بعدی به یاری افراد دارای ناتوانی جسمی و حرکتی آمده است تا با بهینه‌سازی وسایل خانه، استفاده از آنها را برای این افراد تسهیل کند.

این کمپانی با همکاری دو مؤسسه دیگر، پروژه‌ای به نام ThisAbles راه‌اندازی کرده است که قطعات افزودنی چاپ سه بعدی شده را برای مبلمان، کمد، کشو، تخت و سایر وسایل خانه تولید می‌کند تا استفاده آسان از آنها برای افراد معلول ممکن شود. تاکنون ۱۳ قطعه تولید شده است که می‌توان به دستگیره‌هایی برای گرفتن آسان‌تر وسایل، ضربه‌گیر کابینت‌ها، دستگیره برای بلند کردن تشک، پایه مبل برای بیشتر شدن ارتفاع و تسهیل در بلند شدن افراد معلول از روی آن اشاره کرد.

برای تهیه این قطعات می‌توان از دو روش استفاده کرد. اول اینکه به فروشگاه IKEA مراجعه کرد. راه دوم هم این است که یک چاپگر سه بعدی و فیلامنت (متریال یا مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی که از رشته‌های پلیمری ساخته می‌شود) تهیه کرده و از طرح‌هایی که به صورت رایگان در سایت کمپانی قرار گرفتند، استفاده کرد.

بهینه‌سازی وسایل خانه برای افراد معلول

کاربران حتی می‌توانند در صورتی که طرح‌ها برای مبلمان یا وسایل خانه‌شان مناسب نباشند، این قطعات را سفارشی‌سازی کنند. این کار از جانب کمپانی IKEA بیشتر به منظور تشویق سازندگان وسایل خانه و مبلمان به قابل دسترس کردن و تسهیل استفاده برای افراد معلول به عنوان یک ویژگی مهم در طراحی و ساخت انجام گرفته است.

 

 

 

 

کد امنیتی رفرش

آشنایی با مهندسی پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی

آشنایی با تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

اخبار و تازه‌های مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

جزوات دانشگاهی و نمونه سوالات امتحانی

معرفی کتاب ، نرم افزار و سایت

ویدیو و انیمیشن آموزشی

دانلود فایل