مرجع مهندسی پزشکی ایران
تشخیص سرطان از طریق تنفس

تشخیص سرطان از طریق تنفس

پژوهشگران انگلیسی نوعی دستگاه تنفسی ابداع کرده‌اند که با بررسی تنفس بیمار، وجود سرطان را تشخیص می‌دهد. ...

تشخیص سرطان از طریق تنفس


پژوهشگران انگلیسی نوعی دستگاه تنفسی ابداع کرده‌اند که با بررسی تنفس بیمار، وجود سرطان را تشخیص می‌دهد. این دستگاه پیشرفت بزرگی در تشخیص سرطان به حساب می‌آید.

تشخیص سرطان از طریق تنفس

این دستگاه که Breath Biopsy نام دارد، برای تشخیص نشانه‌های اولیه بیماری‌هایی طراحی شده است که از طریق تنفس وارد بدن انسان می‌شوند. به این ترتیب نیاز به بیوپسی نیز حداقل ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. این دستگاه، ترکیبات آلی فرار (VOCs) را بررسی می‌کند که از طریق جریان خون به تنفس فرد منتقل می‌شوند و به طور دقیق به انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند. محققان معتقدند سرطان‌های مختلف، تغییراتی در ترکیبات VOC ایجاد می‌کنند و به این ترتیب می‌توان نشانه شیمیایی هر بیماری را نیز یافت.

به گفته پزشکان، چنین دستگاهی می‌تواند سالانه جان هزاران نفر را نجات دهد. دکتر دیوید کروزبی (David Crosby) از مرکز تحقیق سرطان انگلستان، در این باره می‌گوید:  این دستگاه پتانسیل زیادی برای تشخیص بیماری‌ها دارد. اگر بتوان سرطان را در مراحل اولیه تشخیص، احتمال درمان آن بیشتر خواهد بود. در بسیاری از موارد تست‌های مناسبی برای تشخیص این بیماری در مراحل اولیه وجود ندارد؛ زیرا سرطان در این مراحل دارای نشانه نیست.

تشخیص سرطان از طریق تنفس

قرار است این فناوری طی دو سال و برای ۱۵۰۰ بیمار آزمایش شود. در این آزمایش از بیماران خواسته می‌شود که به مدت ۱۰ دقیقه درون دستگاه تنفس کنند. این دستگاه، مولکول‌های موجود در هوا را جمع‌آوری و برای تحلیل به آزمایشگاه ارسال می‌کند. پس از چند روز، نتایج این بررسی‌ها به اطلاع بیماران می‌رسد. محققان امیدوارند طی دهه‌های آتی، آزمایش با این دستگاه جایگزین روش‌های تشخیص بیماری کنونی شود.

این فناوری، حاصل همکاری بیلی بویل (Billy Boyle)، محقق دانشگاه کمبریج با مؤسسه Owlstone Medical است که پس از مرگ همسرش در اثر سرطان کولون در سن ۳۶ سالگی، این دستگاه را طراحی کرده است.

 

 

 

 

کد امنیتی رفرش

آشنایی با مهندسی پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی

آشنایی با تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

اخبار و تازه‌های مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

جزوات دانشگاهی و نمونه سوالات امتحانی

معرفی کتاب ، نرم افزار و سایت

ویدیو و انیمیشن آموزشی

دانلود فایل