مرجع مهندسی پزشکی ایران

پیس‌میکری که با ضربان قلب شارژ می‌شود

پیس‌میکری که با ضربان قلب شارژ می‌شود میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دستگاه‌های پیس‌میکر، ...

پیس‌میکری که با ضربان قلب شارژ می‌شود


میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دستگاه‌های پیس‌میکر، دفیبریلاتور و سایر دستگاه‌های قابل کاشت که جان افراد را نجات می‌دهند، نیاز دارند و این دستگاه‌ها هستند که باعث زنده ماندن آنها شده‌اند. اما مشکل اینجاست که باتری‌های آنها باید هر ۵ تا ۱۰ سال تعویض شود و این کار، نیازمند یک عمل جراحی است که نه تنها گران است؛ بلکه خطر عوارض جانبی و عفونت را نیز به همراه دارد.

اکنون محققان کالج دارتموث واقع در آمریکا، یک نوع پیس‌میکر جدید ابداع کرده‌اند که با ضربان قلب بیمار شارژ می‌شود تا دیگر نیازی به عمل جراحی خطرناک و پرهزینه تعویض باتری پیس‌میکر نباشد.

پیس‌میکر خودشارژ شونده

مهندسان کالج دارتموث یک دستگاه به اندازه یک سکه اختراع کرده‌اند که انرژی جنبشی قلب را به الکتریسیته تبدیل می‌کند و می‌تواند نیروی طیف وسیعی از دستگاه‌های قابل کاشت را فراهم کند. این اختراع با افزودن یک نوار نازک از پلیمر پیزوالکتریک به نام «PVDF» به دستگاه‌های موجود مانند پیس‌میکر امکان‌پذیر شده است و می‌تواند حتی کوچک‌ترین حرکت را به الکتریسیته تبدیل کند.

این قطعه علاوه بر شارژ کردن یک دستگاه کاشته شده، می‌تواند به عنوان حسگر نیز برای جمع‌آوری داده‌های سلامت در زمان واقعی (Real-Time) در بیماران استفاده شود.

«لین دونگ» (Lin Dong)، یکی از محققان این پروژه می‌گوید: ما می‌دانستیم که این قطعه باید زیست‌سازگار، سبک وزن، انعطاف‌پذیر و کم‌حجم باشد؛ بنابراین کاری کردیم که نه تنها قابلیت تعبیه در پیس‌میکرهای رایج را دارد؛ بلکه چند قابلیت دیگر را نیز دارا می‌باشد. اهمیت دیگر این قطعه این است که با عملکرد بدن تداخل ندارد.

تیم سازنده به تازگی نخستین مرحله از مطالعات حیوانی را با نتایج عالی پشت سر گذاشته و معتقد است که یک دستگاه پیس‌میکر خودشارژ شونده می‌تواند حدود پنج سال آینده تجاری‌سازی شود و در دسترس عموم قرار بگیرد.


 


 

کد امنیتی رفرش

آشنایی با مهندسی پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی

آشنایی با تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

اخبار و تازه‌های مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

جزوات دانشگاهی و نمونه سوالات امتحانی

معرفی کتاب ، نرم افزار و سایت

ویدیو و انیمیشن آموزشی

دانلود فایل